Service Design - w jakich branżach się sprawdzi?

Udostępnij:

​O Service Design mówi się coraz więcej. Okazuje się, że projektować można nie tylko budynki czy ubrania, ale także - usługi. Co ciekawe, projektowanie usług powstało jako odpowiedź na zmieniające się oczekiwania współczesnych konsumentów. Wiele firm wykorzystuje metodykę Service Design, żeby rozwijać swoje organizacje i udoskonalać oferowane rozwiązania. Na czym polega projektowanie usług i czy sprawdzi się w Twojej firmie? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu.

Czym właściwie jest Service Design?

Czy wiesz, że wszystkie firmy świadczą usługi? Składają się na nie bowiem wszystkie doświadczenia klientów z markami. Produkty są tylko ich częścią.

Właśnie stąd wzięła się wspomniana już popularność Service Design. Umożliwia Ci ono optymalizację czy zaprojektowanie od nowa oferowanych przez Twoją firmę rozwiązań w taki sposób, aby były one dostosowane do wymagań Twoich klientów. Dzieje się tak oczywiście za sprawą specjalistycznych narzędzi i klarownych zasad.

Podstawą jest tu zorientowanie na potrzeby odbiorców, a także wykorzystanie metody Design Thinking.

Czy projektowanie usług ma sens w Twojej branży?

Tak naprawdę trudno wymienić branżę, która nie może skorzystać na Service Design. 

Jest to w końcu działalność polegająca na planowaniu i organizowaniu ludzi, infrastruktury, komunikacji i komponentów materialnych usługi w celu poprawy jej jakości. Celem jest stworzenie rozwiązań odpowiadających na potrzeby klientów, ale także zwiększających efektywność i konkurencyjność danej organizacji.

Nie da się ukryć, że Service Design w pierwszej kolejności kojarzy się z firmami działającymi w świecie digital. I rzeczywiście branża technologiczna, e-commerce czy szkoleniowa mogą sporo skorzystać na przemyślanym projektowaniu usług.

Nie oznacza to jednak, że nie sprawdzi się ono także w firmach, które koncentrują się na dostarczaniu rozwiązań w świecie fizycznym. 

Jak przebiega proces Service Design?

Projektowanie usług to zadanie dla kreatywnego zespołu, składającego się z pracowników Twojej firmy, ale także samych klientów. Cały proces przebiega zgodnie z etapami wyznaczonymi przez metodę Design Thinking:

  • Empatyzacja, czyli zrozumienie perspektywy klienta.
  • Definiowanie problemu.
  • Generowanie rozwiązań - im więcej, tym lepiej!
  • Tworzenie prototypów wybranych rozwiązań.
  • Testowanie - oczywiście w wykonaniu odbiorców usług.

Powodzenia!

Artykuł partnera

0 Komentarze