Czym jest ergonomia pracy? 



Najważniejszym założeniem ergonomii pracy jest zapewnienie warunków, które będą odpowiednio dostosowane do psychofizycznych możliwości pracownika. Właściwie przygotowane stanowisko pracy nie tylko ułatwia nam wykonywanie obowiązków, lecz przede wszystkim pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie i - co najważniejsze - zdrowie! 





O czym koniecznie należy pamiętać, by wykluczyć możliwość wystąpienia chorób zawodowych?




Krzesło to zawsze najważniejsza sprawa



Odpowiedni fotel zneutralizuje bóle szyi i kręgosłupa, z którymi najczęściej borykają się pracownicy biurowi. Powinien być on wyposażony w regulację wysokości siedziska (w zakresie 40-50 cm) i oparcia, a także w regulację pochylenia oparcia i podłokietniki. Płyta oparcia fotela koniecznie musi być wyprofilowana do naturalnych wgięć kręgosłupa. 



A postawa to podstawa!



Preferowana:

- odległość ekranu od oczu: 40-75 cm

- klawiatura ustawiona od krawędzi biurka: 10-15 cm

- fotel ustawiony względem biurka w sposób pozwalający na ustawienie stawów łokci, bioder i kolan pod kątem ostrym



Pamiętaj o tym! 



Dostosowane biurko



Podczas pisania na klawiaturze między twym ramieniem a przedramieniem tworzy się kąt prosty? To dobry znak, świadczący o tym, że wysokość siedziska jest poprawnie dostosowana do poziomu blatu. Najlepiej, by ten znajdował się na wysokości łokci osoby pracującej. Szerokość biurka powinna zapewnić możliwość ustawienia monitora na wprost oczu, oczywiście z zachowaniem odpowiedniej odległości. Jeśli jest to niemożliwe, koniecznie należy dokupić przystawkę.
 


Odpowiednie oświetlenie



Światło naturalne jest w cenie, a osoby wykonujące pracę właśnie w nim, łatwiej koncentrują się na swoich obowiązkach. Maksymalne wykorzystanie dziennego światła genialnie wpływa na zdrowie i poprawia jakość snu, jest więc to rozwiązanie nie tylko ekonomiczne, ale i zdrowe. Oczywiście uniknięcie pracy w sztucznym świetle jest niemal niemożliwe - zaleca się więc stosowanie takiego o natężeniu nie mniejszym niż 500 luksów. 




Właściwy mikroklimat



Od pewnego czasu króluje biurowa moda na ściany z mchu i liczne rośliny doniczkowe. To świetnie, bo dzięki niej wnętrze nie tylko wygląda estetycznie, lecz przede wszystkim panuje w nim również powietrze lepszej jakości. Kodeks pracy zaznacza, że temperatura w biurze absolutnie nie może spaść poniżej 18°C, jednak prawdziwy komfort osiąga się dopiero między 22 a 24°C. Warto mieć to na uwadze. 




Przerwy, przerwy, przerwy!



Po każdej godzinie pracy przed monitorem koniecznie należy poświęcić 5 minut na odpoczynek. Nawet krótkie spojrzenie w dal, powodujące odpoczynek wzroku, jest w cenie. Systematycznie odrywaj wzrok od komputera, patrz na bok pod odpowiednimi kątami, zataczaj ósemki gałkami ocznymi, a długotrwałe stosowanie się do tych zaleceń z pewnością wpłynie na jakość twojego widzenia. Gimnastykuj palce i rozluźniaj dłonie, aby uniknąć zespołu cieśni nadgarstka, objawiającego się drętwieniem, skurczem i bólem palców. 



Nieodpowiednio dobrany sprzęt biurowy, błędna postawa, brak ruchu i ciągłe siedzenie w jednej pozycji mogą powodować również wady postawy i zwyrodnienia stawów. Aby tego uniknąć, koniecznie stosuj się do powyższych zaleceń. Poprawi to twoje fizyczne i psychiczne samopoczucie.

0 Komentarze